Familiekasteel Du Guirland
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Familiekasteel Du Guirland

Het kasteel van de familie Du Guirland.
 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Handleiding: Mijnopzichter

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Krodaxi
Pater Familias
Krodaxi


Aantal berichten : 157
Woonplaats : Haarlem
Registration date : 18-08-08

Handleiding: Mijnopzichter Empty
BerichtOnderwerp: Handleiding: Mijnopzichter   Handleiding: Mijnopzichter Icon_minitimewo aug 20 2008, 15:23


----------------------------------------------------------------------------------------
Laatste update: 31 augustus 2007
----------------------------------------------------------------------------------------



Handleiding voor de mijnopzichter

Algemeen:
Als mijnopzichter ben je verantwoordelijk voor de mijnen in het graafschap. Je zorgt voor hun onderhoud zodat ze in goede staat en rendabel blijven. Je werkt nauw samen met de baljuw en eventueel de handelsminister.
Om de functie van mijnopzichter, baljuw of handelsminister te kunnen uitoefenen dien je verkozen te worden door het volk tijdens graafschappelijke verkiezingen. Na de verkiezingen moet je door de graaf worden aangesteld. Je krijgt dan een plaatsje in het kasteel en het komt ook bij “Je verplichtingen en verantwoordelijkheden” te staan.

Locatie: Mijn eigendom >>> Je verplichtingen en verantwoordelijkheden
Handleiding: Mijnopzichter Lidvanderaaduh2

Profiel van de mijnopzichter:
- De mijnopzichter is iemand die bereid is een deel van z’n tijd op te offeren voor het graafschap. Hij is verantwoordelijk voor een belangrijke bron van inkomsten van het graafschap.
- Hij heeft een basiskennis ‘werken met Excel’ om de nodige berekeningen te maken.
- Wiskundig en/of economisch inzicht zijn een pluspunt.
- De mijnopzichter is aanwezig op het forum.
- De mijnopzichter checkt regelmatig het aantal arbeiders in de mijn op de capaciteit nauwsluitend aan te passen. Hij houdt bij voorkeur statistieken bij in het forum van de graafschappelijke raad. (Kantoor van de mijnopzichter)

Index:
De bevoegdheden van de mijnopzichter vallen onder de volgende twee onderdelen:
1) lid van de graafschappelijke raad
2) instaan voor het onderhoud van de mijnen

Deze onderdelen vindt de mijnopzichter terug in het kasteel onderaan, omschreven als (in respectievelijke volgorde):
1) Wetten en Decreten
2) Beheer van de mijnen

Locatie: Hertogdom >>> Kasteel
Handleiding: Mijnopzichter Mijnopzichterkq7



Wetten en Decreten

Algemeen:
Elk raadslid van de graafschappelijke geraad beschikt over het onderdeel “Wetten en Decreten”. Dit onderdeel laat toe om het wetboek van het graafschap te raadplegen (1), alsook alle decreten (2) en wetsvoorstellen (3). Men kan ook stemmen over de goedkeuring van eventueel pas ingediende wetsvoorstellen (4) en de laatste, meest recente decreten lezen (5). Burgers beschikken ook over dit onderdeel maar wat zij zien is beperkter.

1) Wetboek van Graafschap (Holland)
2) Decreten
3) Wetsvoorstellen
4) Ingediend wetsvoorstel
5) Laatste decreten

Locatie: Hertogdom >>> Kasteel >>> Wetten en Decreten
Handleiding: Mijnopzichter Wettenendecretenof6


1) Het wetboek van het graafschap is een groot en belangrijk document waarin al de wetten die van kracht zijn in het graafschap vermeld staan. Deze wetten kan iedereen op elk moment nalezen en dienen dan ook gekend te zijn.

Locatie: Hertogdom >>> Kasteel >>> Wetten en Decreten >>> Wetboek van Graafschap (Holland)
Handleiding: Mijnopzichter Wetboeksn9


2) De decreten zijn besluiten vergelijkbaar met de wetten. Deze zijn ook voor iedereen op elk moment naleesbaar.

Locatie: Hertogdom >>> Kasteel >>> Wetten en Decreten >>> Decreten
Handleiding: Mijnopzichter Decretenok9


3) Wetsvoorstellen kunnen door elk lid van de raad worden ingediend. Voor deze worden opgenomen in het Wetboek van het Graafschap moeten deze goedgekeurd worden door een meerderheid van de raad.

Locatie: Hertogdom >>> Kasteel >>> Wetten en Decreten >>> Wetsvoorstellen
Handleiding: Mijnopzichter Wetsvoorstellenwu9

Onderaan zie je staan “Schrijf een wetsvoorstel”. Met deze functie kunnen wetsvoorstellen ingediend worden. Te vermelden is bij welke wet je wetsvoorstel hoort (als het bij een wetsvoorstel hoort) en welke wet het vervangt (als het bedoeld is om een bestaande wet te vervangen). Uit de drop-down menu’s kan je die wetten kiezen. In het middenveld vul je vanzelfsprekend de nieuwe wet in.

Locatie: Hertogdom >>> Kasteel >>> Wetten en Decreten >>> Wetsvoorstellen >>> Schrijf een wetsvoorstel
Handleiding: Mijnopzichter Untitlednv0


4) Het is voor raadsleden mogelijk om voor nieuwe wetsvoorstellen te stemmen zodat deze kunnen opgenomen worden in het wetboek.
Deze functie open je door onder “Ingediend wetsvoorstel:” te klikken op de wetten. Als er geen wetsvoorstellen zijn, dan staan hier ook geen wetten, en kan er logischerwijs niet gestemd worden.

Locatie: Hertogdom >>> Kasteel >>> Wetten en Decreten >>> Ingediend wetsvoorstel: *naam van de wet*
Handleiding: Mijnopzichter Wetvoorstelvoorbeeldwi9

Als deze stemming na een week afgesloten wordt dan krijg je een bericht in “Mijn berichten” van de graafschappelijke raad. Bijvoorbeeld Résultats du vote concernant le projet de loi van de provinciale raad.

Locatie: Mijn berichten
Handleiding: Mijnopzichter Resultatsdx4

Dit bericht geeft een overzicht van de raadsleden hun stemmen. De raadsleden stemden:
- Voor
- Tegen
- Onthouding

Voorlopig is dit onderdeel nog in het Frans en ziet het er zo uit:
- Pour
- Contre
- Abstention

Locatie: Mijn berichten >>> Résultats du vote concernant le projet de loi van de provinciale raad
Handleiding: Mijnopzichter Berichtvanderaadxx4


5) Onder “Laatste decreten” worden de laatste, meest recente decreten als link geplaatst. Ten allen tijde raadpleegbaar voor iedereen totdat ze te oud bevonden zijn en enkel naleesbaar worden onder “Decreten”.
Terug naar boven Ga naar beneden
https://vonasgard.actieforum.com
Krodaxi
Pater Familias
Krodaxi


Aantal berichten : 157
Woonplaats : Haarlem
Registration date : 18-08-08

Handleiding: Mijnopzichter Empty
BerichtOnderwerp: Re: Handleiding: Mijnopzichter   Handleiding: Mijnopzichter Icon_minitimewo aug 20 2008, 15:23

Beheer van de mijnen

Algemeen:
Het onderdeel “Beheer van de mijnen” is een onderdeel dat zowel de baljuw als de mijnopzichter toegang tot hebben. De mijnopzichter kan de baljuw wat van z’n vele taken op deze manier overnemen. En de baljuw kan, in geval van een incompetente of afwezige mijnopzichter zijn functie overnemen.
Het kantoortje van de mijnopzichter is zeer beperkt maar vergis je niet, er schuilt veel verantwoordelijkheid en rekenwerk achter zijn functie.

Zichtbaar voor de mijnopzichter (en baljuw) is het volgende:
1) Aanduiding van de mijn
2) Toestand van de mijn
3) Het rendement
4) Aantal arbeiders
5) Onderhoudswerken

Locatie: Hertogdom >>> Kasteel >>> Beheer van de mijnen
Handleiding: Mijnopzichter Demijnvr3


1) In een vol graafschap zijn meerdere mijnen. Het is daarom belangrijk dat de mijnopzichter of de baljuw weet over welke mijn het gaat. De mijnen zijn van elkaar te onderscheiden door:
- nummer: bv Mijn 1
- type: goudmijn, ijzermijn of steengroeve
- locatie: bv knooppunt 577


2) De toestand van de mijn is zeer belangrijk omdat in geval van slechte toestand de kans verhoogt op een daling van het level van de mijn. Het level van de mijn bepaalt dan weer de output en dus het rendement.
De toestand van de mijn verslechtert bij gebrek aan onderhoud.


3) Het rendement van de mijn van de mijn daalt bij gebrek aan onderhoud. Rendement is gekoppeld aan levels (zie 3) Toestand van de mijn). Hierover bestaan er verschillende tabellen voor de verschillende types, daar een goudmijn geen ijzer kan produceren of omgekeerd en 1 florijn niet evenwaardig is als 1 stuk ijzer. Hoor eens rond bij collega-baljuws of mijnopzichters. Zij kunnen je zeker aan interessante Excel-files helpen die je helpen bij de berekeningen.
De productie van de mijn wordt doorgaans uitgedrukt in levels, waarbij level 10 het meest rendabel is. (bij lagere levels zijn de opbrengsten te laag, en bij hogere levels zijn de onderhoudskosten te hoog)

Uittreksel uit “Kantoor van de mijnopzichter” (Forum: graafschappelijk raad) i.v.m. levels en productie. Erbij vermeld wat de opbrengst is per arbeider.
Angellina schreef:

Goudmijn:
lvl
3 : opbrengst van 1,00 florijnen/arbeider!
4 : opbrengst van 47,25 florijnen/arbeider!
5 : opbrengst van 47,77 florijnen/arbeider!

6 : opbrengst van 48,30 florijnen/arbeider!
7 : opbrengst van 48,83 florijnen/arbeider!

8 : opbrengst van 49,35 florijnen/arbeider!
9 : opbrengst van 49,88 florijnen/arbeider!

10 : opbrengst van 50,40 florijnen/arbeider!

11 : opbrengst van 50,93 florijnen/arbeider!
12 : opbrengst van 51,45 florijnen/arbeider!

13 : opbrengst van 51,98 florijnen/arbeider!
14 : opbrengst van 52,50 florijnen/arbeider!

15 : opbrengst van 53,03 florijnen/arbeider!
16 : opbrengst van 53,55 florijnen/arbeider!

17 : opbrengst van 54,08 florijnen/arbeider!


Ijzermijn:
lvl
3 : opbrengst van 0.05 kilo ijzer/arbeider!
4 : opbrengst van 1.03 kilo ijzer/arbeider!
5 : opbrengst van 1.10 kilo ijzer/arbeider!

6 : opbrengst van 1.19 kilo ijzer/arbeider!
7 : opbrengst van 1.26 kilo ijzer/arbeider!

8 : opbrengst van 1.36 kilo ijzer/arbeider!
9 : opbrengst van 1.44 kilo ijzer/arbeider!

10 : opbrengst van 1.52 kilo ijzer/arbeider!

11 : opbrengst van 1.60 kilo ijzer/arbeider!
12 : opbrengst van 1.67 kilo ijzer/arbeider!

13 : opbrengst van 1.74 kilo ijzer/arbeider!
14 : opbrengst van 1.80 kilo ijzer/arbeider!

15 : opbrengst van 1.89 kilo ijzer/arbeider!
16 : opbrengst van 1.97 kilo ijzer/arbeider!

17 : opbrengst van 2.05 kilo ijzer/arbeider!


Steengroeve:
lvl
3 : opbrengst van 0.05 kwintaal stenen /arbeider!
4 : opbrengst van 1.37 kwintaal stenen/arbeider!
5 : opbrengst van 1.47 kwintaal stenen /arbeider!

6 : opbrengst van 1.58 kwintaal stenen /arbeider!
7 : opbrengst van 1.68 kwintaal stenen /arbeider!

8 : opbrengst van 1.79 kwintaal stenen /arbeider!
9 : opbrengst van 1.89 kwintaal stenen /arbeider!

10 : opbrengst van 2.00 kwintaal stenen /arbeider!

11 : opbrengst van 2.10 kwintaal stenen /arbeider!
12 : opbrengst van 2.21 kwintaal stenen /arbeider!

13 : opbrengst van 2.31 kwintaal stenen /arbeider!
14 : opbrengst van 2.41 kwintaal stenen /arbeider!

15 : opbrengst van 2.52 kwintaal stenen /arbeider!
16 : opbrengst van 2.63 kwintaal stenen /arbeider!

17 : opbrengst van 2.73 kwintaal stenen /arbeider!



Legende: Gunstig •••••••••••••••• Ongunstig


De onderhoudskosten zijn afhankelijk van het level van de mijn. Hoe hoger het level van de mijn hoe hoger de onderhoudskosten. Ook hoe hoger de capaciteit van de mijn hoe hoger de kosten. De capaciteit kan enkel door de baljuw aangepast worden.
Op deze site vind je dezelfde productielevels terug alsook de onderhoudskosten per level in tabelvorm en nog wat extra uitleg over het beheer van mijnen. (Taal: Engels)


4) Je kan als mijnopzichter en baljuw elk moment van de dag het aantal arbeiders in de mijn checken. Door gegevens bij te houden over het aantal arbeiders in de mijn kan je beslissen om de capaciteit van de mijn te verlagen of te verhogen. Dit laatste kan alleen de baljuw doen. (zie verder bij Je kantoor als Baljuw >>> Financieel beheer van mijnen en groeven. Dit onderdeel vind je terug in de Handleiding voor de baljuw.)


5) Het onderhoud van de mijn is de sleutel tot een rendabele mijn met een goede status. De onderhoudskosten zijn afhankelijk de capaciteit en van het level van de mijn. Als je de nodige bewerkingen uitvoert zal je merken dat een mijn op level 10 het meest rendabel is.



Opmerkingen?

Bedankt dat je tijd maakte om deze visuele gids door te nemen. Heb je schrijffouten gevonden of heb je tips hoe het beter en duidelijker kan omschreven worden. Of vind je sommige onderdelen te beperkt en stel je je nog te veel vragen? Laat me iets weten via een pm of ingame bericht!

Angellina


----------------------------------------------------------------------------------------
Met dank aan:
- Nederlandse geïllustreerde handleiding + updates: Angellina
----------------------------------------------------------------------------------------
Terug naar boven Ga naar beneden
https://vonasgard.actieforum.com
 
Handleiding: Mijnopzichter
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Familiekasteel Du Guirland :: Oostervleugel :: Bibliotheek-
Ga naar: